INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Wincenty Kasprzycki      Wincenty Kasprzycki, autoportret artysty z obrazu "Widok Wystawy Sztuk Pięknych w Warszawie w 1828 roku".

Wincenty Kasprzycki  

 
 
1802 - 1849-05-27
 
Biogram został opublikowany w latach 1966-1967 w XII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kasprzycki Wincenty (1802–1849), malarz. Pochodził z niezamożnej warszawskiej rodziny. Nauki początkowe odebrał u warszawskich dominikanów, po czym rozpoczął pracę w handlu winem. Wcześnie wykazując uzdolnienia artystyczne, zyskał opiekę Józefa K. Ossolińskiego, który umożliwił mu pobieranie lekcji u (zarządzającego galerią mecenasa) K. Villaniego oraz uczęszczanie na Wydział Sztuk Pięknych Uniw. Warsz. Regularnych studiów nie odbył jednak K. ani w Warszawie, ani w Wilnie, gdzie przebywał w l. 1821–8. Po powrocie do rodzinnego miasta wyrobił sobie renomę jako malarz widoków Warszawy i jej okolic, obrazów wnętrz mieszkalnych, rzadziej także portretów (np. małżonków Puchałów). W l. 1832–8 malarz związany był z Aleksandrem Potockim, malując dlań (olejno i akwarelą) i rysując widoki i wnętrza Wilanowa, Natolina, Morysinka, Gucina. W r. 1843 pracował w warszawskim pałacu Potockich (raczej przy widokach wnętrz niż przy malowidłach ściennych). Czasem uprawiał litografię, a także wykonał wielkie kosmoramy Spalenie Pragi, Widok Pragi po spaleniu (w obu zastosował ruchome płomienie i dymy), Grota Posilipo pod Neapolem, Kościół św. Piotra w Rzymie. W l. 1819, 1828, 1836, 1838, 1841 i 1845 uczestniczył w warszawskich wystawach, dwukrotnie uzyskując srebrne medale (mały w 1838 i wielki w 1845). Chociaż prace jego bywały kopiowane (m. in. Rozbiórka klasztoru Bernardynek, 1843, przez J. Balukiewicza i J. Seydlitza), a niektóre korzystnie sprzedane (najbardziej chwalony Widok zimowy Krakowskiego Przedmieścia i wiaduktu, 1845, zakupiono za 3 000 złp. do Petersburga), K. przez całe życie borykał się z biedą. Budżet swój łatał kopiami (np. 2 z G. Schalckena – jedna z nich w Muz. Narod. w Poznaniu), atrakcyjnymi, choć wtórnymi, widokami z Hiszpanii, Anglii (np. Młyn Strawberry nad Tamizą), a nawet fantastycznym pejzażem księżycowym. W r. 1838 prowadził własny warsztat pędzli i farb. Zmarł w Warszawie 27 V 1849 r. podczas epidemii cholery, pochowany został na cmentarzu Powązkowskim.

Na niezbyt liczny dorobek K-ego składają się – często parokrotnie powtarzane – widoki Warszawy: Placu Bankowego (1833), Cmentarza Powązkowskiego (1836), Pałacu Wilanowskiego (1832–3), Pałacu i parku w Natolinie (1833), Kościoła w Służewie, Morysinka (1834), dalej widok Ponadwiśle (1847), Umacnianie przyczółka mostowego na Pradze (1831), Widok i wnętrze cerkwi na Woli (1845), Gabinet Karoliny Potockiej w Warszawie (1841). Na Widoku wystawy sztuk pięknych 1828 umieścił portrety malarzy warszawskich (m. in. A. Brodowskiego, A. Blanka, M. Zaleskiego i własny). Nie zachowały się natomiast: Autoportret (ze zbiorów F. Zielińskiego w Kielcach), obrazy rodzajowe, jak Żniwiarki czy Samotnik (1828); cykl akwarelowych widoków sal wilanowskich spłonął w r. 1944 (dotrwały barwne reprodukcje). K. należał – obok Marcina Zaleskiego – do najwybitniejszych wedutystów warszawskich, łącząc walory ścisłości dokumentarnej z dużymi zaletami malarskimi. Większość dochowanego dorobku znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

W. Enc. Ilustr.; W. Ilustr. Enc. Gutenberga; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Krótkie wzmianki o nieżyjących malarzach polskich, W. 1898; Rastawiecki, Słownik malarzów, I, III; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Lewak–Więckowska, Zbiory B. Rap. Katalog, I; Antoniewicz Bołoz J., Katalog Wystawy Sztuki Polskiej (1764–1886), Lw. 1894; Malarstwo polskie od XVI do pocz. XX w. Katalog, W. 1962; Sroczyńska K., Widoki architektoniczne w malarstwie polskim 1780–1880. Katalog, W. 1964; Sztuka warszawska od średniowiecza do poł. XX w. Katalog, W. 1962; Warszawa w latach 1795–1864. Katalog ekspozycji, W. 1960; – Bieliński, Uniw. Wil., II 748–9; Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, Wr.–Kr. 1957 I; Kozakiewicz S., Warszawskie wystawy sztuk pięknych 1819–45, Wr. 1952; Lorentz S., Natolin, W. 1948; Moszoro E., Życie artystyczne w świetle prasy warszawskiej I poł. XIX w., Wr. 1962; Ryszkiewicz A., Polski portret zbiorowy, Wr. 1961; tenże, W. K. Widok wystawy sztuk pięknych w Warszawie w 1828 r., „Biul. Hist. Sztuki” 1952 nr 3 s. 84–91; Sienkiewicz J., Malarstwo warszawskie I poł. XIX w. Pamiętnik wystawy, W. 1936; – „Gaz. Warsz.” 1863 nr 99; „Kur. Warsz.” 1849 nr 138, 142, 1883 nr 191; „Tyg. Illustr.” 1866 I 219 (Kraszewski J. I.).

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.